Witamina D – poradnik

Witamina D, czyli witamina, która wpływa na prawie każdy aspekt naszego życia! Pełni wiele funkcji w naszym organizmie – dba o zdrowie kości oraz o prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, endokrynnego i nerwowego. Jej niedobory niosą za sobą wiele niepożądanych skutków dla zdrowia. Należą do nich: krzywica u małych dzieci, osteoporoza u dorosłych, rozwój insulinooproności, cukrzycy typu I i  II, chorób autoimmunologicznych, nowotworów. Jej niedobór może prowadzić także do zaburzeń nastroju, w tym depresji!

Nasza psychika i odporność przez pandemię już jest i tak mocno wystawiona na próbę. Nie ma co im jeszcze dokładać i warto zadbać o prawidłowy poziom witaminy D w organizmie! O tym jak to zrobić przeczytasz w dalszej części artykułu.

JAK ZADBAĆ O PRAWIDŁOWY POZIOM WITAMINY D?

SUPLEMENTOWAĆ!

Zdaję sobie sprawę, że część osób nie przepada za suplementacją. Patrzy na nią podejrzanie, bo przecież nie ma lepszego źródła składników odżywczych niż zdrowa żywność. Zgadzam się z tym i suplementację zalecam swoim podopiecznym tylko wtedy gdy jej stosowanie jest uzasadnione, może pozytywnie wpłynąć na zdrowie lub jest konieczne. I tak jest z witaminą D w Polsce w okresie jesienno – zimowym. Jej suplementacja jest konieczna, aby utrzymać jej poziom na prawidłowym poziomie!

Nie wierzysz!?

Za dowód pokaże Ci wyniki jednej z moich podopiecznych. Gdy zaczynałyśmy współpracę nie suplementowała witaminy D i wynik badania z końcówki stycznia = 8,63 ng/ml, co oznacza niedobór. Wdrożyłyśmy wtedy suplementację. Powtórne badanie zaleca się po 3 miesiącach suplementacji, jednak ze względu na początek pandemii odwlekłyśmy je w czasie. Kolejny wynik z sierpnia 40,15 ng/ml, co oznacza stężenie optymalne (30 – 50 ng/ml).  Najświeższy wynik grudzień 22,2 ng/ml i komentarz mojej podopiecznej „Nie ma szans, żeby nie brać witaminy D” – BINGO!

Czemu tak jest?

Źródłem witaminy D dla naszego organizmu w 90% jest endogenna synteza pod wpływem promieni słonecznych. W żywności witamina D znajduje się tylko w nielicznych produktach. Produktach, które nie za często goszczą w jadłospisach (tłuste ryby morskie), a w większości przypadków nie w ilościach, które zaspokajałby zapotrzebowanie na witaminę D. Dlatego mówi się, że żywność nie jest niewystarczającym źródłem witaminy D i należy ją suplementować.

Witaminę D należy w szczególności suplementować w okresie jesienno – zimowym gdy słońca, za pomocą którego witamina D jest syntetyzowana często brak. Czasami jednak bywają przez zmianę klimatu bardziej słoneczne jesienie i zimy. Nie zmienia to jednak faktu, że w Polsce w tym okresie należy brać witaminę D. Polska leży w takiej szerokości geograficznej, w której synteza od pierwszego tygodnia września do ostatniego tygodnia kwietnia jest zmniejszona, ze względu na mniejszą ilość promieni słonecznych docierających na Ziemię i jest praktycznie niemożliwa! Do tego, aby synteza była efektywna, nawet w słoneczne dni latem, musi być spełniony szereg warunków (15 minut ekspozycji na słońce w godzinach 10 – 15, przy odsłoniętym 18% ciała – krótka koszulka i spodenki, bez filtrów UV oraz zachmurzenia/ smogu). Dlatego często profilaktyczna suplementacja jest wskazana przez cały rok.

Co dalej?

Chcesz wiedzieć jaką dawkę suplementować profilaktycznie dla zdrowia? Jakie preparaty są najlepsze w tym celu? O czym należy pamiętać przy suplementacji witaminą D? Albo jak zbadać poziom witaminy D w organizmie i jak interpretować wynik?

Pobierz darmowy mini poradnik po suplementacji witaminą D, w którym znajdziesz odpowiedź na te pytania!

.

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.
You need to agree with the terms to proceed

Menu